Dyrektor: Agnieszka Kucińska
Przedszkole Publiczne nr 16 im. "Ekoludek"
ul. Budowlanych 6a
87-800 Włocławek
tel. 54 236-16-72
e-mail: pp16@edukacja.wloclawek.eu
Ekoludek
Pokolenie urodzonych w drugiej połowie XX wieku, to pierwsze pokolenie, które doświadcza nieustannych zmian w istotnych obszarach życia w niezwykle krótkim czasie. Ilość bodźców jaką jest bombardowany człowiek nigdy w dziejach nie była tak intensywna. Zmiany technologiczne wymagają ciągłego przekierowywania swoich umiejętności. Do tego dochodzi rozproszenie struktury rodziny, gdy nowy jej członek – dziecko, gubi poczucie swojego miejsca, tożsamości, przynależności. Te czynniki nie wpływają na wzmocnienie psychiki, a radzenie sobie z własną emocjonalnością, funkcjonowaniem społecznym jest coraz trudniejsze pomimo niezwykle intensywnego rozwoju poznawczego. W rodzinach funkcje wychowawcze nikną na rzecz nieustanej edukacji poprzez różnego typu zajęcia dodatkowe oferowane przez liczne firmy funkcjonujące poza systemem przedszkolno-szkolnym.
Dlatego Nasze Przedszkole, które istniej od 1971r., też podlega zmianie. Podjęliśmy trud tworzenia miejsca przyjaznego rozwojowi dziecka i aktywnie wspomagającego Rodziny w przygotowaniu dziecka do dobrego funkcjonowania w swoim środowisku.
W Ekoludku dzieci mają możliwości uczyć się poprzez uczestnictwo w żywym poznawaniu przyrody. W tym cel nasz ogród został podzielony na strefy: ogród warzywno-ziołowy, mini las, łąka kwietna, zielone boisko, zielona górka, plac zabaw dla dzieci młodszych i starszych. Część z tych obszarów już funkcjonuje, inne są w fazie tworzenia (mini las) i są takie które wymagają dopiero utworzenia (kwietna łąka) czy wzbogacenia wyposażenia (place zabaw). To ważne dla rozwoju, by dzieci poznawały potrzeby własne i środowiska we wzajemnej zależności i doświadczały czym jest zrównoważony rozwój i rozumiały dlaczego działania proekologiczne tak istotne. To ważne, by w przyszłości oprócz skoncentrowania na własnej aktywności mogły dostrzegać walory otoczenia i czerpać z nich siłę i harmonię dla własnej psychiki. By wiedziały dlaczego segregujemy śmieci i nie wywozimy ich do lasu, a czas chętniej spędzały na łonie przyrody niż w galerii handlowej. By traktowały inne gatunki jako swych „braci mniejszych” a nie przedmiot zapewniający chwilową rozrywkę, który jak się z znudzi można wyrzucić za drzwi. Edukacja w Naszym Przedszkolu poza warstwą ekologiczną, przyrodniczą, odbywa się poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych w obszarach edukacji muzycznej, plastyczno-konstrukcyjnej, poznawania świata, rozwoju języka komunikatywnego, świata pojęć matematycznych, sprawności ruchowej, działalności twórczej i odtwórczej (np. działania parateatralne), poznawania podstaw języka angielskiego. Dodatkowo zapewniamy opiekę logopedyczną, a nauczyciele realizują różnego typu projekty edukacyjne.
Nauczyciele to zespół wysokokwalifikowanej kadry z dużym doświadczeniem zawodowym nieustannie podnoszącej swoje kompetencje. Od września 2020 r. W Przedszkolu realizowany jest własny program edukacyjny „Ekoludek- odkrywca świata, ekologiczny program edukacji w przedszkolu”. Rozwój dziecka traktujemy procesowo i oddziaływania planujemy w okresie 4 lat pobytu dziecka w Naszym Przedszkolu. Dzieci poddawane są raz w roku diagnozie swoich kompetencji zgodnie z podstawą programową dla Przedszkoli i na bieżąco monitorowaniu postępów. Na koniec edukacji przedszkolnej dokonywana jest diagnoza dojrzałości szkolnej.
Podstawową formą oddziaływania w wieku przedszkolnym na rozwój młodego człowieka nadal jest zabawa. Dzięki niej tworzy się możliwość wprowadzenia swobody, radości, humoru oraz przestrzeni. To przez tą formę działania dziecko ma możliwość doświadczania różnych aspektów życia w sposób bezpieczny i uczyć się bez nacisku, porównań i ocen. Zabawa wpływa na wszechstronny rozwój dziecka w sposób naturalny. Im bardziej atrakcyjna, tym bardziej angażuje uczestników i zwiększa koncentrację uwagi na zadaniu. Proces edukacyjny w przedszkolu, to zarówno czas spędzany na swobodnym, spontanicznym doświadczaniu jak i formach ukierunkowanych przez nauczyciela. Prowadzone zajęcia edukacyjne różnią się od typowej zabawy, nadaniem im większej celowości i świadomego zorganizowania procesu przeprowadzania dziecko na drodze oswajania/poznawania świata.